§ 1.
Ved afvikling af det danske politimesterskab i håndbold skal håndboldudvalget bestræbe sig på at gennemføre turneringen med den fornødne sportslige værdi.
§ 2.
Turneringen udskrives og foranstaltes afholdt af Dansk Politiidrætsforbund i henhold til forbundets vedtægter for danske politimesterskaber i idræt og skydning.
§ 3.
Turneringen spilles som pointturnering i 7-mandsspil for såvel kvinder som mænd.
§ 4.
Hver forening under forbundet har ret til at tilmelde et eller flere hold til turneringen.
Der er mulighed for sammenlægning af to eller flere foreninger, idet der henvises til dispensationsmuligheden i disse bestemmelsers § 19.
Vedrørende startretten, henvises til “Vedtægter for Danske Politilandsstævner” § 3.
§ 5.
Den arrangerende forening gennemfører turneringen og nedsætter en turneringsledelse, samt har ansvaret for at påsætte dommere under Dansk Håndbold.
§ 6.
Der spilles efter Dansk Håndbolds reglement for øvrige rækker med følgende undtagelser: Spilletiden er som udgangspunkt 2x20 min. for eliterækkerne, og 2x15 min. for øvrige rækker, men kan reguleres efter sportslige hensyn.
Endvidere må der tilmeldes 16 spillere pr. hold. Alle spillere må anvendes pr. kamp.
§ 7.
Turneringen afvikles som udgangspunkt med en Eliterække og en A-række for både kvinder og mænd.
Håndboldudvalget vurderer ud fra antal tilmeldte hold og tidligere års resultater, hvorledes turneringstrukturen skal udformes til det pågældende danske mesterskab. Der spilles om det danske politimesterskab i håndbold. Der uddeles DPIF medaljer til placeringerne 1, 2 og 3.
§ 8.
Tilmelding fremsendes til den arrangerende forening senest 4 uger før afvikling af mesterskabet.
Indtræffer der afbud efter planlagte tilmeldingsfrist og frem til turneringens start, vil foreningen blive afkrævet et yderligere udgiftsgebyr på 3.000,- kr., for at kompensere de udgifter som den arrangerende idrætsforening allerede måtte have haft.
§ 9.
I tilfælde af pointlighed afgøres den endelige placering i puljen efter de til enhver tid gældende regler i Dansk Håndbolds turneringsreglement for øvrige rækker.
§ 10.
For at give turneringen den fornødne sportslige afvikling skal alle kampe spilles. Ved udeblivelse fremsendes et gebyr til den udeblivende idrætsforening, svarende til den de faktiske udgifter som den arrangerende idrætsforening må have haft, dog mindst 3.000,- kr. Afbud grundet tjenestelige forhold betragtes som lovlige. Dokumentation skal kunne fremvises for håndboldudvalget.
§ 11.
Et holdkort skal skriftlig indleveres til turneringsledelsen inden første kamp. Spillere med dispensation skal markeres på holdkortet.
Spillerne er først spilleberettiget, når de fremgår af holdkortet.
Ved manglende udfyldelse af holdkort kan holdet taberdømmes.
§ 12.
Ansøgning om dispensation vedrørende startretten skal fremsendes til håndboldudvalget senest 14 dage før mesterskabets start.
§ 13.
I kampene skal foreningerne benytte spilletrøjer, hvor der på ryggen er nummer, jævnfør Dansk Håndbolds regler.
Er to holds spilledragter ens eller så ensartede, at det efter turneringsledelsen skøn må anses for vanskeligt at skelne de to holds spillere fra hinanden, skal sidstnævnte hold i programmet skifte trøjer.
§ 14.
Hvis et hold ikke er spilleklar til det af turneringsledelsen fastsatte tidspunkt, kan holdet erklæres for taber af kampen.
§ 15.
Mener træneren eller den holdansvarlige for et hold, at dommeren under kampen har anvendt spillereglerne forkert, skal han, for at hans indsigelse kan komme i betragtning, straks over for dommeren protestere mod kendelsen.
Begge parter skal straks efter kampens afslutning indberette sagen til turneringsledelsen.
Der henvises her til § 9.1 i “Vedtægter for Danske Politilandsstævner”
§ 16.
Turneringsledelsen og håndboldudvalget træffer i fællesskab afgørelser under ansvar over for forbundets hovedbestyrelse i alle tvivlsspørgsmål og i øvrigt i alle forhold vedrørende turneringen.
§ 17.
Håndboldudvalget har ret til at dispensere fra de foranstående regler, hvor dette må anses for påkrævet for at give turneringen den fornødne idrætslige interesse.
§ 18.
Ændringer af konkurrencereglerne foretages af forbundets hovedbestyrelse.
Ændringer vedtaget og godkendt på HB-møde den 7. november 2024
Det danske kvindelige politilandshold i fodbold kæmpede den 13.-14. november for en plads ved EM i Tyskland, som afholdes i juni 2025. Holdet var ikk
De Danske Politimesterskaber i padel blev afholdt den 12. og 13. november og var i år arrangeret af Midt- og Vestsjællands PI. Mesterskaberne fandt
Dansk Politiidrætsforbund og PFA fortsætter det gode samarbejde. På billedet ses direktør for PFA Søren Bang Palfelt og formand for Dansk Politii
Dansk Politiidrætsforbund havde i forbindelse med USPE-kongressen der blev afholdt i Thessaloniki i Grækenland fra den 1.-3. november 2024 indstille